Структура ІРЦ
Директор інклюзивно-ресурсного центру
Береза Ірина Ігорівна
1.Планує та організовує роботу ІРЦ.
2. Створює належні умови для продуктивної праці фахівців ІРЦ, підвищення їхнього фахового і кваліфікаційного рівня, впровадження сучасних методик проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, новітніх технологій надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами.
3. Організовує та бере участь у проведеннікомплексної психолого-педагогічноїоцінкирозвиткудитини з метою визначенняїїособливихосвітніх потреб.
4. Організовує психолого-педагогічний супровід та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, які перебувають на обліку в ІРЦ шляхом проведення індивідуальних та групових занять.
5. Забезпечує участь педагогічних працівників в командах психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, з метою моніторингу динаміки розвитку дитини не рідше, ніж двічі на рік.
6. Організовує надання консультацій та взаємодію з педагогічними працівниками закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, з питань організації інклюзивного навчання.
7. Організовує надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, батькам (одному з батьків) або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами щодо особливостей організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг таким дітям.
8. Організовує надання консультативної та психологічної допомоги, проведення бесід з батьками (одним з батьків) або законними представниками дітей з особливими освітніми потребами з метою формування позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей.
9. Організовуємоніторингдинамікирозвиткудитини шляхом взаємодії з батьками (законнимипредставниками) дітей з особливимиосвітніми потребами та закладами освіти, в яких вони навчаються.
10. Організовує інформаційно-просвітницьку діяльність шляхом проведення конференцій, семінарів, засідань за круглим столом, тренінгів, майстер-класів з питань організації надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами.
11. Забезпечує взаємодію з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими об’єднаннями щодо надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, починаючи з раннього віку, в разі потреби – із залученням відповідних спеціалістів.
Практичний психолог
Глушко Діана Віталіївна
Завдання практичного психологаінклюзивно-ресурсного центру:
1.Здійснює первинний прийом батьків або законних представників дитини.
2. Проводить діагностичну оцінку когнітивної сфери дитини, яка проводиться з метою визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага.
3. Проводить діагностичну оцінку емоційно-вольової сфери дитини, з метою виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин.
4. Робить висновок на основі даних діагностичної оцінки (щодо форм організації корекційного навчання, виховання з урахуванням психофізичних можливостей та індивідуальних особливостей дитини).
5. Приймає участь у засіданнях фахівців центру та узагальненнях результатів комплексної оцінки (приймається колегіальне рішення про напрями, обсяг психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами/для дитини з інвалідністю — з урахуванням індивідуальної програми реабілітації).
6. Надає рекомендації щодо складання, виконання, коригування індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
7.Надає консультативну та методичну допомогу педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх закладівта батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами , що не відвідують навчальні заклади, а також надає інформацію стосовно мережі закладів освіти, де надають допомогу таким дітям.
8. Надає консультативно-психологічну допомогу батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей.
9. Приймає участь та організовує інформаційно-просвітницьку діяльність шляхом проведення конференцій, семінарів, засідань за круглим столом, тренінгів, майстер-класів з питань організації надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
У чому ж полягає робота практичного психолога в інклюзивно-ресурсному центрі?
Психодіагностика.
Практичний психолог володіє досить великим набором психодіагностичних засобів та методик. Їх мета - визначити об'єктивний стан розвитку дитини, а також оцінити рівень сформованості тих чи інших психічних процесів (пам'яті, уваги, мислення і т.д.).
Практичний психолог інклюзивно-ресурсного центру в своїй роботі використовує різнопланові стандартизовані методики:
- WISC-IV (застосовується для оцінки здібностей та потенціалу дитини (наявний інтелект), а також набутих знань і навичок);
- LEITER-3 (застосовується для оцінки невербального інтелекту);
- CASD (застосовується для швидкої діагностики без урахування вікової категорії, рівня розумового розвитку або ступенів розладу аутистичного спектру);
- PEP-3 (оцінює поведінкові прояви та здібності дітей);
- CONNERS-3 (застосовується для оцінки синдрому дефіциту уваги і гіперактивності та найбільш поширених супутніх проблем і розладів у дітей та підлітків) та ін.
А також проективні та малюнкові тести, сюжетно-рольові ігри та моделювання ситуацій комунікації.
Корекційно-розвиткова робота.
За наявності у дитини серйозних емоційних або особистісних труднощів може знадобитися спеціально організована робота фахівця - практичного психолога.
За допомогою корекційно-розвиткових занять, психолог допоможе формувати та розвивати у дитини вищі психічні процеси ( пам’ять, мислення, увагу , уяву, сприймання, а також різні необхідні комунікативні, соціальні навички і якості для кращої соціалізації та адаптації дитини.
Корекція тривожності, зниженої самооцінки, страхів, зняття агресивних проявів поведінки. Дитина потребує психологічної допомоги, якщо потрапила у складні життєві обставини, пережила втрату близьких, переживала насильство.
Психолог у своїй роботі використовує різноманітні методи корекції :терапевтичну бесіду,арт-терапію, малювання піском, казкотерапію, та ін.Проводить корекційно - розвивальні заняття з розвитку пізнавальної та емоційно – вольової сфери дітей.Сприяє повноцінному особистісному і інтелектуальному розвитку дитини на кожному віковому етапі.
Заняття можуть бути індивідуальними та груповими.
Консультування батьків та сімейне консультування.
Батьки отримують консультативно-психологічну допомогу у формуванні позитивної мотивації розвитку, щоб краще розуміти особистісні та освітні потреби своїх дітей.
Фахівець допоможе зрозуміти причини наявних труднощів та зорієнтуватися у методах корекційної допомоги дитині.
Надасть методичну допомогу щодо організації додаткової роботи з дитиною вдома: визначить окремі психолого-педагогічні рекомендації для проведення занять, корекції поведінки.
Просвітництво.
Інформує батьків та педагогічних працівників, громадськість про роботу інклюзивно-ресурсного центру, впровадження та переваги інклюзивної освіти. Надає інформацію батькам про особливості психофізичного та вікового розвитку дитини.
Сприяє психолого-педагогічній компетенції батьків та педагогів щодо вікового та психологічного розвитку дитини .
Корекційно-розвиткові заняття з дитиною мають бути підкріплені тривалою та цілеспрямованою роботою фахівця разом з батьками.
ШАНОВНІ БАТЬКИ !
ЗА ПИТАННЯМИ З ПРОБЛЕМ ІНДИВІДУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ВАШОЇ ДИТИНИ, НАВЧАННЯ ТА ОСОБЛИВОСТЕЙ СПІЛКУВАННЯ З НЕЮ ВИ МОЖЕТЕ ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ У ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ.
Вчитель-логопед
Підгаїнська Тетяна Вікторівна
Завдання вчителя- логопеда інклюзивно-ресурсного центру:
1. Проводить комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з метою визначення її особливих освітніх потреб за участі батьків або законних представників дитини.
3. Готує висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини із зазначенням відповідних рекомендацій.
5. Ознайомлює батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття дитиною дошкільної чи загальної середньої освіти).
6. Забезпечує педагогічний супровід та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, які перебувають на обліку в ІРЦ, шляхом проведення індивідуальних та групових занять.
7. Бере участь в командах психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, а також психолого-педагогічних комісіях спеціальних закладів загальної середньої освіти з метою моніторингу динаміки розвитку дитини не рідше, ніж двічі на рік.
8. Надає рекомендації щодо складання, виконання, коригування індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
9. Надає консультативну та методичну допомогу педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх закладів та батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами , що не відвідують навчальні заклади, а також надає інформацію стосовно мережі закладів освіти, де надають допомогу таким дітям.
10. Надає консультативно-психологічну допомогу батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей.
11. Приймає участь та організовує інформаційно-просвітницьку діяльність шляхом проведення конференцій, семінарів, засідань за круглим столом, тренінгів, майстер-класів з питань організації надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами
Вчитель-логопед інклюзивно-ресурсного центру щоденно проводить корекційно-розвиткові заняття з дітьми від 2 до 18 років, для корекції та профілактики мовленнєвих порушень.
Коли звернутись за допомогою до логопеда?
Чим раніше дитина буде оглянута спеціалістом-логопедом, тим більша вірогідність виправлення мовлення. Більшість порушеннь мовлення мають органічну основу, тобто пов’язані з недорозвитком або особливостями будови артикуляційного апарату чи кори головного мозку.
Мовлення в дитячому віці, дуже швидко розвивається та видозмінюється і на кожен віковий період існують певні мовні норми.
Наскільки правильно і добре буде розвиватися мовлення в дитини, багато в чому залежить від батьків. В жодному разі не слід перекручувати слова в спілкування з малюком і «сюсюкати». Спілкуватися з дитиною слід нормальною, правильною, але простою мовою. Адже діти дуже швидко починають копіювати батьків, і зовсім скоро мовлення дитини буде наповниться тими словами і зворотами, які мама й тато використовують у повсякденному спілкуванні.
На мовленневий розвиток дитини великий вплив також має психологічна обстановка у родині: сприятливо позначається спокійне, доброзичливе спілкування, відсутність криків та скандалів, дотримання режиму дня. Ці умови створюють атмосферу, в якій не виникає ризик розвитку заїкання та неврозів.
Цілком нормально, коли дитина у віці 2-5 років продовжує неправильно вимовляти певні звуки та літери. Проте при цьому дуже важливо вчасно зрозуміти, чи недоліки дитячої мови є природним етапом розвитку, чи проявом проблем, що вимагають втручання логопеда.
До логопеда потрібно звернутись, якщо:
- у 7-8 місяців малюк не розуміє звернену до нього мову: не реагує на своє ім’я, не повертає голову у відповідь на запитання: «Де мама?», «Де тато?».
- В рік дитина не вимовляє 8-10 слів типу «киць-киць», «ам», «бах».
- Отоларинголог встановив зниження слуху.
- Невролог виявив відхилення в тонусі м’язів.
- Хірург порадив підрізати укорочену під’язикову вуздечку – при відкритому роті кінчик язика не дотягує до піднебіння. Є розщелина піднебіння чи губи («заяча губа», вовча паща»). Стоматолог виявив аномалії зубощелепної системи; верхня або нижня щелепа надмірно висунута вперед або западає, неправильний ріст зубів.
- У 2 роки дитина не розмовляє окремим словами.
- У 2,5 років немає елементарного фразового мовлення – у спілкуванні з дорослими малюк не об’єднує 2-3 слова. Хоча б «дай пі» (дай пити) чи «тато бі» (тато поїхав).
- До 3 років неправильно відтворює прості ритми типу «тук-тук-тук».
- У 3 роки у дитини зберігається підвищене слиновиділення – під час мовлення тече слина, а малюк її не ковтає.
- До 3 років не може виконати прості рухи органами артикуляції. Наприклад, висунути язик або утримати губи в усмішці до 5 секунд.
- Після 3 років продовжує спрощувати більшість слів. Наприклад, замість слова «телефон» говорить «тефон».
- Після 3 років малюк не вживає найпростіші граматичні конструкції (число, рід, відмінок).
- До 3,5 років не розрізняє на слух схожі за звучанням звуки, склади, слова. Наприклад, мишка-миска, гілка-білка.
- Розмовляючи, мимовільно просовує язик між зубами.
- Не цікавиться навколишнім світом, не ставить запитання.
- Дитина говорить «в ніс», гугнявить. Розмовляє неемоційно, монотонно, невиразно.
- Якщо в 4 роки у дитини дуже бідний словниковий запас (в нормі близько 2000 слів), вона не може запам’ятати віршик, а також зовсім не розповідає власних історій (при цьому помилки в реченнях, проблеми зі складними звуками – ще норма).
- У 4 з половиною роки не сформована звукова сторона мовлення – не вимовляє звуки або вимовляє їх неправильно. Малюк «захлинається» мовленням, поспішає висловити свої думки. Видиху не вистачає на фразу, добирає повітря посеред слова.
- Якщо в 5-6 років все ще є проблеми із вимовою звуків, в тому числі з сонорними приголосними (звуками «р» і «л»), дитина не здатна описати своїми слова сюжет зображений на малюнку або припускається грубих помилок в побудові речення (однак нормальними вважають помилки в складних реченнях, невелика непослідовність в розповіді).
Якщо з’явилися труднощі з початком шкільного навчання (читання, письмо).
Якщо істотних мовленнєвих вад у дитини немає, батьки самостійно можуть допомогти дитині виправити недоліки за допомогою різних мовних ігор, читання вголос книжок, вивчення напам’ять віршиків чи скоромовок. Якщо ж виявлено глибшу проблему, то батьки, не дивлячись на заняття із логопедом, все одно повинні допомагати дитині вдосконалюватися, адже тільки вони є завжди поряд.
Корекційно-розвиткові заняття з дитиною мають бути підкріплені тривалою та цілеспрямованою роботою вчителя - дефектолога разом з батьками.
ШАНОВНІ БАТЬКИ !
ЗА ПИТАННЯМИ З ПРОБЛЕМ ІНДИВІДУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ВАШОЇ ДИТИНИ, НАВЧАННЯ ТА ОСОБЛИВОСТЕЙ СПІЛКУВАННЯ З НЕЮ ВИ МОЖЕТЕ ОТРИМАТИ КОНСУЛЬТАЦІЮ У ВЧИТЕЛЯ - ДЕФЕКТОЛОГА ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНОГО ЦЕНТРУ.
Вчитель-дефектолог
Комендра Анжела Миколаївна
Завдання вчителя –дефектолога інклюзивно-ресурсного центру:
1. Здійснює консультативний прийом батьків або законних представників дитини.
2. Проводить комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з метою визначення її особливих освітніх потреб за участі батьків (одного з батьків) або законних представників дитини.
3. Готує висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини із зазначенням відповідних рекомендацій.
5. Ознайомлює батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття дитиною дошкільної чи загальної середньої освіти).
6. Забезпечує педагогічний супровід та надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, які перебувають на обліку в ІРЦ, шляхом проведення індивідуальних та групових занять.
7. Бере участь в командах психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої та дошкільної освіти, а також психолого-педагогічних комісіях спеціальних закладів загальної середньої освіти з метою моніторингу динаміки розвитку дитини не рідше, ніж двічі на рік.
8. Надає рекомендації щодо складання, виконання, коригування індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
9. Надає консультативну та методичну допомогу педагогічним працівникам дошкільних, загальноосвітніх закладів та батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами , що не відвідують навчальні заклади, а також надає інформацію стосовно мережі закладів освіти, де надають допомогу таким дітям.
10. Надає консультативно-психологічну допомогу батькам або законним представникам дітей з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей.
11. Приймає участь та організовує інформаційно-просвітницьку діяльність шляхом проведення конференцій, семінарів, засідань за круглим столом, тренінгів, майстер-класів з питань організації надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
Дефектологінклюзивно-ресурсного центру (корекційний педагог) займається з дітьми з особливими освітніми потребами, які мають затримку психофізичного або порушення інтелектуального розвитку.
Метою роботи є розвиток основних психічних процесів дитини, а саме мислення, пам’яті, уваги та уяви, сприймання, розумінням мови.
Основні напрями роботи фахівця:
- на основі комплексного психолого-педагогічного обстеження розвитку дитини планує і здійснює корекційну навчальну, виховну, компенсаційну, реабілітаційну роботу з дітьми від 2-ох до 18 років, які мають затримку або порушення інтелектуального розвитку;
- підбирає індивідуальну корекційну програму з урахуванням наявних порушень, вікових та індивідуальних особливостей дитини, сприяє її соціальній реабілітації та адаптації, профорієнтації;
- обирає найефективніші форми та методи навчально-виховного впливу у корекційному процесі;
- створює умови для всебічного розвитку дитини - когнітивної, емоційно-вольової сфери ,навчальної діяльності, сенсомоторного розвитку;
- формування та розширення уявлень про оточуючий світ;
- корекція пізнавальної діяльності;
- формування навичок орієнтування в просторі;
- розвиток мовлення та комунікативних навичок;
- формування елементарних математичних уявлень (логіко-математичний розвиток для дітей шкільного віку);
- консультування батьків, щодо прийомів організації ігрової та навчальної діяльності дитини, окремих корекційних прийомів та методів.
Корекційно-розвиткові заняття з дитиною мають бути підкріплені тривалою та цілеспрямованою роботою вчителя - дефектолога разом з батьками.