Психологічна служба
Головним пріоритетом діяльності психологічної служби в закладах освіти є розв’язання освітніх та виховних завдань, що сприятиме збереженню психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу.
Психологічна служба закладів освіти Барської громади складається з практичних психологів та соціальних педагогів, які введені в штатний розпис гімназій, ліцеїв, закладів дошкільної освіти відповідно до нормативної потреби.
Основними напрямками діяльності фахівців психологічної служби закладів освіти є наступні.
- Діагностична - психологічна діагностика обов’язково проводиться на початку та наприкінці надання психосоціальної допомоги, а також у процесі її надання відповідно до стану учасника освітнього процесу (за потреби) з метою обрання або корегування способу надання, методу та обсягу психосоціальної допомоги. Оновленоий Перелік психодіагностичних методик та методик для соціально-психологічних обстежень розміщено у посібнику «Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби» практич. посіб. / авт.-упор.: І. І. Ткачук, Н. В. Пророк, Н. В. Лунченко, В. М. Горленко, В. Д. Острова, Н. В. Сосновенко; за заг. ред. В. Г. Панка. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 100 c. URL: http://surl.li/gljvma.
- Консультативна - психологічне консультування надається особі або групі осіб за запитом здобувачів освіти, педагогів або батьків здобувача освіти, які потребують емоційної підтримки у складних життєвих обставинах, підтримки у прийнятті життєвих рішень або психологічної просвіти щодо станів власного психічного здоров’я або психічного здоров’я близьких осіб. В умовах війни сім’ї Захисників/Захисниць України потребують психологічної підтримки, матеріали за цією тематикою для застосування у роботі практичного психолога чи соціального педагога розміщено на вебсайті ДНУ «ІМЗО» : «Я повернувся» https://clipr.cc/kQK3Q ; «Як ти, ветеране» https://clipr.cc/wvY3C «Діти та війна» https://clipr.cc/0v4Yy
- Просвітницька - пояснення і донесення до учасників освітнього процесу необхідної інформації про психічне здоров’я, психологічні проблеми та їх наслідки для особистості (психоедукація). Даний вид діяльності здійснюється у закладі освіти за допомогою різних засобів: годин психолога, інформаційних буклетів, відеофільмів, групових лекцій, тренінгів, презентацій, флеш-мобів, інтернет-ресурсів тощо.
- Профілактична - це система заходів, спрямованих на охорону психічного здоров’я, попередження неблагополуччя у розвитку людини, групи, суспільства, відхилень у розвитку особистості, виникнення конфліктів та проблем у міжособистісних стосунках, запобігання створення конфліктних ситуацій у освітньому процесі. Це профілактика адиктивної та девіантної поведінки, попередження булінгу (цькування) http://surl.li/pihfpw, будь-якого насильства та жорстокого поводження з дітьми, запобігання суїцидальним намірам тощо.
- Корекційна - основною метою корекційної роботи практичного психолога зі здобувачами освіти є сприяння їхньому повноцінному психічному та особистісному розвитку. Для застосування у роботі фахівців психологічної служби рекомендовано корекційні програми розмііщені на вебсайті ДНУ «ІМЗО» http://surl.li/xkyups
З переліком корекційно-розвиткових програм, типових освітніх програм, методичних рекомендацій, навчально-методичних посібників для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами можна ознайомитися на вебсайті ДНУ «ІМЗО» (http://surl.li/zulcha)
- Навчальна - починаючи з 2012/2013 навчального року Міністерство освіти, молоді та спорту України рекомендувало впроваджувати в закладах освіти «годину психолога», що сприяє розв’язанню соціально-педагогічних проблем в учнівському середовищі лист МОНмолодьспорту від 04.07.2012 № 1/9-488 «Щодо організації та проведення «години психолога» у загальноосвітніх навчальних закладах». Це викладання навчального матеріалу за програмами курсів за вибором, факультативів, гуртків психологічного спрямування. На вебсайті ДНУ «ІМЗО» розміщені відповідні матеріали за покликаннями: http://surl.li/sfqlfc http://surl.li/zagcqm.
- Зв’язки з громадськістю - це співпраця з органами виконавчої влади, неурядовими громадськими організаціями щодо захисту прав і свобод дитини.
- Організаційно-методична - організація власної діяльності, аналіз та узагальнення результатів, підвищення власного професіоналізму через самоосвіту.
Варто звернути увагу ..
При веденні основної документації практичні психологи та соціальні педагоги керуються листом Міністерства освіти і науки України від 24.07.2019 № 1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України».
Чинним є лист Міністерства освіти і науки України від 27.08.2000 р. №1/9-352 щодо нормативів часу на основні види діяльності практичного психолога(соціального педагога).
Для початківця практичного психолога / соціального педагога настільною книгою є посібник «Методичні рекомендації щодо впровадження циклограм діяльності працівників психологічної служби» за загальною редакцією В.Г. Панка, УНМЦ практичної психології та соціальної роботи, Київ 2017.
У 2020 році прийнято професійний стандарт «Практичний психолог закладу освіти», який затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 24.11.2020 р. №2425.
Перелік нормативно-правового забезпечення фахівців психологічної служби у системі освіти України, що постійно оновлюється, розміщено на вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» https://clipr.cc/skJ5Q.
Тематичні матеріали для психологічної підтримки учасників освітнього процесу та діяльності професійної спільноти працівників психологічної служби Барської громади можна ознайомитись за покликанням https://bar.cprpp.org.ua/ та професійної групи в соціальній мережі «Фейсбук» https://www.facebook.com/groups/182783206978172