Відділ Освіти Барської Райдержадміністрації

Інклюзивна освіта

Що таке інклюзивно-ресурсний центр?

 

Інклюзивно-ресурсні центри утворені, щоб забезпечити права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2-х до 18-ти років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти. Задля цього ІРЦ має: проводи комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини надавати психолого-педагогічну допомогу забезпечувати системне кваліфіковане супроводження.

Принципи діяльності інклюзивно-ресурсних центрів:

  • повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей;
  •  дотримання найкращих інтересів дитини;
  •  недопущення дискримінації та порушення прав дитини;
  •  Конфіденційність4
  •  доступність освітніх послуг з раннього віку;
  •  міжвідомча співпраця.

Основні завдання ІРЦ:

- проведення комплексної оцінки з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, зокрема й IQ (здійснює практичний психолог центру);

- розроблення рекомендацій щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до потенційних можливостей дитини;

-  надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП, які навчаються у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти (не відвідують заклади освіти) та не отримують відповідної допомоги;

-  участь педагогічних працівників центру в командах психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП у ЗЗСО та ЗДО, а також психолого-педагогічних комісіях спеціальних ЗЗСО з метою моніторингу динаміки розвитку дитини не рідше, ніж двічі на рік;

- ведення реєстру дітей, які пройшли комплексну оцінку і перебувають на обліку в ІРЦ, за згодою їх батьків або законних представників на обробку персональних даних неповнолітньої дитини;

- ведення реєстру закладів освіти, а також реєстру фахівців, які надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги;

- надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, з питань організації інклюзивного навчання;

- надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, батькам або законним представникам дітей з ООП щодо особливостей організації надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг таким дітям;

- консультування батьків або законних представників дітей з ООП стосовно мережі закладів дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти, інших закладів освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти, та зарахування до цих закладів;

- надання консультативної та психологічної допомоги, проведення бесід з батьками (законними представниками) дітей з ООП потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей;

- моніторинг динаміки розвитку дітей з ООП шляхом взаємодії з їх батьками (законними представниками) та закладами освіти, в яких вони навчаються;

- організація інформаційно-просвітницької діяльності шляхом проведення конференцій, семінарів, засідань за круглим столом, тренінгів, майстер-класів з питань надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;

- взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП, починаючи з раннього віку в разі потреби із залученням відповідних спеціалістів;

- підготовка звітної інформації про результати діяльності ІРЦ для засновника, відповідного структурного підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів органів управління освітою, а також аналітичної інформації для відповідного центру підтримки інклюзивної освіти.

 

Чому слід звертатися до ІРЦ


Діти з порушеннями психо-фізичного розвитку мають отримувати якісну освіту та соціальну адаптацію в умовах інклюзивної освіти. Для цього слід об’єднати зусилля різних державних і громадських структур, батьків та інших зацікавлених сторін. Саме інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) спрямовані забезпечити права на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти дітей, які мають особливі освітні потреби (далі — діти з ООП). Адже для них слід адекватно змінити та адаптувати умови навчання. Під час навчання таких дітей треба враховувати їхні психофізіологічні можливості.

Кожен з батьків, що має дитину з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років, може звернутися по допомогу до ІРЦ за місцем проживання.

Нині батьки дітей з ООП, зокрема з інвалідністю, мають доволі широкий вибір закладів та спеціалістів, які надають медичні, психологічні, психолого-педагогічні та освітні послуги таким дітям. Допомогти батькам зорієнтуватися у цьому розмаїтті та зробити правильний вибір найліпше можуть фахівці ІРЦ, а також практичний психолог ЗДО.

                    Батьки можуть прийти на консультацію до фахівців ІРЦ за власним бажанням, якщо непокояться за свою дитину. Також батьки приходять на консультацію за рекомендацією лікаря або ж дослухаються до думки соціального працівника, психолога чи вихователя. Спершу батьки можуть проконсультуватися з приводу своїх тривог. У разі потреби фахівці ІРЦ проведуть комплексну багатопрофільну оцінку розвитку дитини. Якщо дитина має тяжкі порушення психофізичного розвитку і їй встановлено медичний діагноз, педагоги закладу дошкільної освіти (ЗДО), який вона відвідує, так само, як і фахівці ІРЦ, мають роз’яснити батькам важливість такої багатопрофільної оцінки в ІРЦ. Це допоможе надати якісну психолого-педагогічну допомогу дитині, адекватно організувати супровід її розвитку, а також забезпечити підтримку батькам.


Чи може педагог звернутися до ІРЦ


Фахівці ІРЦ можуть консультувати та інформувати педагогів ЗДО, у яких навчають та виховують дітей з ООП. Тож якщо педагог дезорієнтований і не знає, як спілкуватися з дитиною, як організувати свою роботу відповідно до її потреб і можливостей, він може звернутися до ІРЦ. Фахівці ІРЦ, зокрема, проконсультують щодо того, як адаптувати й модифікувати навчання та освітній простір, які методи роботи слід обирати відповідно до освітніх потреб конкретної дитини.